De leesbibliografie: een must-have voor alle boekenverslinders!

zondag, oktober 18, 2015

Dit is zo ongeveer hoe mijn nachtkastje er in bovenaanzicht uitziet. Zakdoeken, een wekker, een boek. Zie je dat leuke boekje met die blauwe katten erop? Dat is mijn leesbibliografie.
Lees jij regelmatig boeken? Haast je dan snel naar de winkel en koop een stevig, klein schriftje.


Het concept van een leesbibliografie is eenvoudiger dan het woord zelf. Het is de bedoeling dat wanneer je een boek uit hebt, je de titel van dit boek samen met de auteur en de datum in het schriftje schrijft. Simpel. Als je dit met elk boek dat je leest doet, weet je later welke boeken je zoal las op een bepaalde leeftijd.
Al nieuwsgierig?

Belangrijk:
  • Een goede leesbibliografie is stevig. Het is de bedoeling dat je het nog heel je leven kan gebruiken. Het schriftje dat ik gebruik is van PaperBlanks.
  • Zorg dat het duidelijk is wanneer je het boek hebt gelezen. Ik schrijf bij elke nieuwe maand bv. OKTOBER 2015 op. Daaronder de boeken die ik in oktober 2015 heb gelezen.
  • Niet noodzakelijk, wel handig: een kleine legende. Als je een boek leuk vond, zet je er vooraan een sterretje bij. Vond je het een heel mooi boek, zet je er een hartje bij. Niet leuk? Verdrietige smiley. Wat de figuurtjes betekenen schrijf voorin het boekje.
(Hehe, wat een kwaliteit :d)

Mijn leesbibliografie begint in september 2012, zo'n 3 jaar geleden dus. Ik was 9 jaar oud. Duuuuus, wanneer ik later kinderen van 9 jaar oud heb, kan ik hen boeken aanraden die ik in mijn tijd leuk vond. :)

Wat ook grappig is om te zien, is hoe je schrift veranderd... LOL

Het is handiger als je je leesbibliografie bewaart op een plaats waar je het vaakst zit te lezen, want je vergeet heel snel om het boek op te schrijven.
Daarom is het dus belangrijk dat je de eerste paar keren er goed op let dat je dat doet, anders haak je al snel af omdat 'het toch geen zin heeft als je het altijd vergeet'.

Liefs,
Elena

You Might Also Like

5 reacties

  1. Wat gaaf! Ik ben dol op boeken dus dit vind ik wel een goed idee! Ik houd al bij welke boeken ik lees op Goodreads, maar zeker leuk om dat ook in schrift te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super gaaf idee! Ga ik ook doen ;-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n leuk idee! Soms heb ik zoiets van "oh, dat heb ik ooit gelezen in een boek! Maar welk boek ook al weer..." dan is dit zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n boekje heb ik ook. Ik noem het mijn boekenliefje. Fijn dat je in de KJV zit of zat. Ik begeleid reeds twee jaar de derde groep. Nog veel leesplezier gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen

Lief dat je een reactie achterlaat! <3

Popular Posts

@elenadewy

Follow Me

Follow

Subscribe